Esther Stasse

In 1992 studeert Esther Stasse af aan de Gerrit Rietveld Academie. Haar werk lijkt stevig geworteld in de Nederlandse geometrische traditie, gebaseerd op enkele elementaire vormen: de cilinder, het ovaal, de rechthoekige en rechthoekige balken. Bovendien zijn er geen gedurfde kleuren en geen versieringen die afleiden van de basisgeometrie. Het werk van Stasse is in wezen formeel.

Opgeleid als keramist, haar leermeesters waren Jan van der Vaart en Geert Lap, functie is niet haar eerste doel. De meeste van haar objecten kunnen als vazen worden gebruikt, maar vorm en compositie zijn haar voornaamste interesse.
Stasse kiest ervoor om expressie tot een minimum te beperken. In 2010 beperkte ze zich resoluut uitsluitend tot het rechthoekige blok, zich afvragend hoe je een rechthoek interessant kunt maken.
Na het gieten van een blok (matrijsgieten) begint ze te bouwen en verandert het in een interessante architecturale vaas, een stukje modernistische micro-architectuur.

Esther Stasse speelt met ritme en beweging door buizen in paren te verlengen of dezelfde vorm twee of meer keer te herhalen, op zoek naar de perfecte compositie, dit resulteert in serene en monumentale objecten.

‘Strikt zwarten, gekenmerkt door sobere roosters, vierkante lijnen; de gouden balans tussen massa en leegte….’ - Mario Gerosa, Architectural Digest, Vanity Fair Network

Esther Stasse