Cindy Bakker

Een lomp en onhandig ding

Mijn blik concentreert zich op de grote kleurvlakken en vormen die overal om me heen verschijnen: verkeersborden, oranje pvc-buizen op bouwterreinen of groene prullenbakken langs de A2. Een ronde betonnen afzetbol markeert de stad zonder dat we er erg in hebben, een geel-blauwe trein schiet onopgemerkt door het groene landschap. Deze industriële mono- of dichromen spreken een universele taal, maar zijn slechts alleen ontworpen vanuit hun functie. Rood is gevaar; geel is opgepast! Hoewel we de wereld allemaal anders waarnemen, creëren de objecten een collectief verwachtingspatroon. Ze alarmeren ons, maar ze verdwijnen ook weer snel uit onze gedachten; de relatie is in vele gevallen kort en onpersoonlijk. Deze zichzelf telkens weer herhalende voorwerpen roepen in mij een ervaring op die van herkenning, naar vervreemding en weer terug schommelt. Deze ervaringen zijn, in tegenstelling tot de objecten zelf, niet universeel, maar individueel en persoonlijk. Deze relaties met het banale probeer ik in mijn werk te ontrafelen.

Deze situaties vertalen zich in sculpturen, schilderijen die ik gebruik als elementen in installaties, waarbij ik vaak werk met materialen als gips, piepschuim, acryl, gietrubber en hout. Gedurende het proces zet ik verschillende media op verschillende momenten in; mijn vooronderzoek gebeurt fotografisch, waarop ik ruimtelijk voortbouw, om het tenslotte als schilder af te werken. De persoonlijke toets als maker is belangrijk in mijn werk; het ontrafelt mijn persoonlijke relatie en fascinatie met het origineel, het object, het moment van toen. Bijna onhandig en kinderlijk opgezet, contrasteert het werk met de industrieel geproduceerde objecten waar mijn oog zo gefascineerd door is. Hoe kun je een object ontdoen van functie en ondertussen een gekleurd vlak betekenisvol maken? Ik wil deze objecten hun status als massaproductie-product verliezen en heel even uniek en bijzonder worden. Ze krijgen een persoonlijkheid en vertellen weer een verhaal. Ze zijn niet meer vlak. Ze zijn niet meer banaal.

De wereld zie ik als een theater van objecten en ik beschouw mijzelf als een decorbouwer die situaties transformeert tot onhandige, humoristische decors. Door te spelen met schaal of vormen en kleuren te abstraheren, ontstaat een visueel ongemak bij de kijker. De werken die ik maak staan in de weg en je kunt ze niet negeren - ze schuren tegen het irritante aan. Ik wil met mijn werk terug naar de verwondering die ik gevoeld heb, en nieuwe en bestaande collectieve associaties en interpretaties tonen. Een toestand waarin een voorwerp verschijnt, zich in je geheugen grift, en daar, door de overweldigende kleuren en vormen die het heeft in de weg blijft staan als een stom en onhandig ding.

Cindy Bakker